Diana Hartig Hugelshofer
Profile
Diana Hartig Hugelshofer Lehrbeauftragte/r
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Address
Berner Fachhochschule
School of Agricultural, Forest and Food Sciences HAFL
Fachbereich Food Science & Management
Länggasse 85
3052 Zollikofen
Activities
Responsibilities
Consumer Sciences (Education, research and services)
Sensory Sciences for Food (Education, research and services)
Focus areas
Connection between Consumer and Sensory Sciences (e.g. food processing and food consumption)
Hedonic and analytical test methods for diverse food product categories
Focus groups and consumer surveys with product evaluation (food, concepts, packaging)
Development and evaluation of product concepts
Design and implementation of international consumer test setups
Development and verification of sensory claims for food
Training of specialised sensory panels
Teaching
Degree programmes
Bachelor studies Food Science
Master studies Food, Nutrition & Health
CAS International Food Business
Subjects
Holistic product and packaging development
Scientific working method and sensory sciences
International Food Business
CV
Professional experience
- 2014-today Academic lecturer for consumer science and sensory
- 2013-2014 Project support food legislation (honorary office), Stiftung für Konsumentenschutz, Switzerland
- 2009-2012 Sensory & Consumer Scientist, Nestlé Health Science Research & Development Center, Minneapolis, USA
- 2001-2006 Sensory Evaluation Specialist, Nestlé Product Technology Center, Konolfingen, Switzerland
- 2001 (6 months) Internship Sensory Evaluation, Nestlé Nutrition Research & Development Center, Weiding, Germany
Education
- 2006-2009 Master of Science, Consumer Science, Technische Universität München, Germany
- 1997-2001 Dipl. Oecotrophologie (interdisciplinary studies food & economy), Hochschule für angewandte Wissenschaften, Hamburg, Germany
- 1994-1995 Advanced technical college entrance qualification (specialisation nutrition and home economics), Hamburg, Germany
- 1991-1994 Apprenticeship food & sales, Hamburg & Borkum, Germany
Projects
Other projects
2019-2022: Innosuisse project "FermPlant" on controlled fermentation of Sauerkraut for improved taste and added value (joint project with Agroscope and Schoeni Finefood AG)
2019-2023: Innosuisse Projekt "Wiesenschwein" (pasture hog): By means of digitalisation, a more animal-friendly livestock breeding will be possible. The research project accompanies the development and implementation of innovative breeding systems including the feeding and researches the meat quality and consumer acceptance of meat from hogs kept with this breeding system.
Memberships
External memberships
Internationale Standardisation Organisation (ISO) Sensory Analyses: Active expert and voting member
German Sensory Association (DGSens)
Supervised theses
Bachelor
Affentranger Sarah Entwicklung eines Shrub-Getränks 2019
Löffel Michaela 5 am Tag – Ursachen eines geringen Früchte- und Gemüsekonsums 2018
Ammann Nicole Tofu und seine Konsumenten 2018
Mathis Andrea-Peter Zutaten in gefüllten Schokoladeprodukten und ihr Einfluss auf die Kaufentscheidung 2018
Bart Alessandra Entwicklung von Sauerkraut-Salaten für den Schweizer Detailhandel mittels Food Pairing-Theorie 2018
Mantovani Saskia Konsumentenakzeptanz von Mikrokräutern 2018
Ackermann Deborah Nachhaltigkeitslabel – Mehrwert für die Produktkategorie Schokolade 2017
Ali Elena Einfache, proteinreiche Produkte für Veganer mit Nahrungsmittelunverträglichkeiten - Entwicklung von veganen Zwischenmahlzeiten ohne Gluten, Soja und Lupinen 2017
Masson Agathe Cappuccino ingredients for improvement of foam technological and sensorial properties 2017
Novelli Anabella Ingrid Milchschokolade mit regionalem Charakter - Konzeptentwicklung für Schweizer Milchschokolade mit spezifischem, regionalem Milchbezug und mit einem Markenbezug 2016
Frei Oliver Die Kartoffel einmal anders! – Dessertkreationen auf Basis von Kartoffeln 2016
Jost Stefanie Der Einfluss der Innenraumgestaltung auf die Aufenthaltsqualität in der Gemeinschaftsgastronomie 2016
Master
Corajod Marie-Hélène Consumer-based development of sensory claims for the labelling of prepacked food 2017
Ackermann Deborah Gemüsekonsum bei Kindern – Wie muss eine gemüsebasierte Zwischenmahlzeit für Kinder sein, damit sie bei ihnen eine höhere Akzeptanz erzielt als das Gemüse selbst? 2018
Fuchs Carolin Aufbau und Training eines Sensorikpanels für einen Schweizer Süss- und Backwarenhersteller 2019
Ottiger Linda Can objective sensory claims for the labeling of tofu products be based on descriptions provided by consumers? A method comparison to product category milk chocolate 2020
Language skills and intercultural knowledge
Language skills
- German - Native or bilingual proficiency
- English - Full professional proficiency
- French - Elementary proficiency
Intercultural knowledge
- United States of America
- Germany
- Switzerland
- Egypt
- South Africa