Prof. Dr. Christian Hopp

Steckbrief

Prof. Dr. Christian Hopp Institutsleiter

  • Adresse Berner Fachhochschule
    Wirtschaft
    Institut Applied Data Science & Finance
    Brückenstrasse 73
    3005 Bern

Tätigkeiten

  • Leitung Abteilung Grundlagen und Methoden

  • Entrepreneurship

  • Innovations- und Technologiemanagement

  • Gründungsfinanzierung

  • Organisation- und Personalmanagement

  • Ökonometrie und Big Data Analysen

Forschung

  • Entrepreneurship

  • Gründungsfinanzierung

  • Ökonometrie und Big Data Analysen

  • Organisation- und Personalmanagement

  • Crowdfunding

  • Venture Capital

  • Entrepreneurial Finance

  • Ökonometrie

  • Machine Learning

Lebenslauf

  • Christian Hopp studierte Betriebswirtschaftslehre in Deutschland, den Niederlanden und den USA. Seine Promotion (Dr. rer. Pol.) in Quantitativer Ökonomie und Finanzen führte er an der Universität Konstanz durch. Sein Masterstudium in Betriebswirtschaft absolvierte er an der Universität Pittsburgh (MBA) sowie an der Rotterdam School of Management (Master in Financial Management).

    Weitere Profile:
    https://scholar.google.de/citations?user=GAz_E1IAAAAJ&hl=en&oi=sra
    https://www.researchgate.net/profile/Christian_Hopp

    Seit Juli 2020 leitet er die Abteilung Grundlagen und Methoden an der BFH. Bis 2020 leitete er das Lehr- und Forschungsgebiet Technologieorientiertes Unternehmertum an der RWTH Aachen. Zuvor war er von 2008 bis 2013 war er Assistenz Professor an der Universität Wien. Seine Forschungsinteressen liegen vornehmlich in den Bereichen Gründungsmanagement, Gründungsfinanzierung und Personalökonomie.

Publikationen

  • Consulting Editor, International Journal of Management Reviews (Impact Factor 2020: 7.60)

  • Guest Editor for Special Issue on “Innovation in the Digital Age: From Stage-Gate to an Agile Development Paradigm?”, Journal of Business Research; 2018

  • Guest Editor for Special Issue on “High Profile Employees, Spin-Offs, and Entrepreneurship”, Journal of Business Economics; 2013

  • Rose, S., D. Wentzel, C. Hopp, and J. Kaminski (2020): Launching for Success: The Effects of Psychological Distance and Mental Simulation on Funding Decisions and Crowdfunding Performance, Journal of Business Venturing, https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2020.106021

  • Hopp, C., Wentzel, D., & Rose, S. (2020). Chief executive officers' appearance predicts company performance, or does it? A replication study and extension focusing on CEO successions. The Leadership Quarterly, 101437.

  • Hopp, C., Antons, D., Kaminski, J., and Salge, T. O. (2018). Disruptive Innovation: Conceptual Foundations, Empirical Evidence, and Research Opportunities in the Digital Age, Journal of Product Innovation Management, 35 (3), 446-457.

  • Hopp, C. and Greene, F. J. (2018). In Pursuit of Time: Business plan sequencing, duration and intraentrainment effects on new venture viability. Journal of Management Studies. 55(2), 320-351

  • Hopp, C., Antons, D., Kaminski, J., and Salge, T. O. (2018). The Topic Landscape of Disruption Research A Call for Consolidation, Reconciliation, and Generalization. Journal of Product Innovation Management. 35 (3), 458-487

  • Greene, F. J., and Hopp, C. (2017). Are formal planners more likely to achieve new venture viability?: A counterfactual model and analysis. Strategic Entrepreneurship Journal. 11(1), 36-60

  • Hopp, C., and Lukas, C. (2014). A signaling perspective on partner selection in venture capital syndicates. Entrepreneurship Theory and Practice, 38(3), 635-670.

Auszeichnungen

https://onlinelibrary.wiley.com/page/journal/14682370/homepage/best_reviewer_award.htm

Hopp, C., Antons, D., Kaminski, J., & Salge, T. O. (2018). The topic landscape of disruption research—a call for consolidation, reconciliation, and generalization. Journal of Product Innovation Management, 35(3), 458-487.